Hoe ga je om met afwijzing in de Sales?

Hoe ga je om met afwijzing in de Sales?

In de wereld van sales liggen winst en afwijzing dicht bij elkaar. Terwijl sales vaak wordt geassocieerd met zelfverzekerde, arrogante individuen die met een gelikte uitstraling achter potentiƫle klanten aanzitten, is het ook een mentaal zware aangelegenheid. Het legt namelijk een behoorlijke last op je schouders. In dit artikel gaan we samen dieper in op hoe je omgaat met de angst voor afwijzing en hoe je zowel met verlies als winst kunt omgaan als sales professional.

Eeuwenoude oerangst

Als we naar de evolutionaire achtergrond kijken, is de angst voor afwijzing, verlating of verstoting een diepgewortelde oerangst. In een ver verleden was het in je eentje zijn namelijk een recept voor een gemakkelijke prooi voor roofdieren zoals de sabeltandtijger.

Hoewel afwijzing in sales natuurlijk niet direct levensbedreigend is, interpreteert ons oerbrein het wel op die manier. Dit is echter niet handig, aangezien je beter verkoopt en strategische beslissingen neemt wanneer je geen ‘zware dreiging’ ervaart.

Hoewel afwijzing in sales natuurlijk niet direct levensbedreigend is, interpreteert ons oerbrein het wel op die manier.

De angst om te verliezen

Ons brein is niet geoptimaliseerd om met de angst om te verliezen om te gaan. Onder stress vertonen we namelijk tijdelijk minder doordachte acties. Dit kan voor iedereen anders uitpakken.

Sommigen gaan overcompenseren en werken keihard om maar te voorkomen dat het verlies aan hen wordt toegeschreven. Anderen vertonen juist uitstelgedrag en komen pas in actie wanneer de deadline nadert. Beide reacties vormen een aanslag op ons stresssysteem.

Voor zowel ons brein als ons lichaam is het beter om niet bang te zijn voor verlies. Dit beperkt je namelijk en veroorzaakt stress, wat weer negatieve effecten op je gezondheid kan hebben. Daarom is het belangrijk om:

  • Te overwegen wat er zou kunnen gebeuren als je de opdracht verliest en bewust te kijken hoe groot de kans hierop is;
  • Een duidelijke planning te maken en het werk op te splitsen in behapbare stukken;
  • Het ‘duiveltje op de schouder’ een naam te geven en het te bevelen jou met rust te laten;
  • Affirmaties toe te passen en je een situatie te herinneren waarin je je ‘on top of the world’ voelde.

Op deze manier ga je een stuk relaxter het volgende salesproces in.

En als je verliest…

…dan heb je veerkracht nodig.

Het is belangrijk om elke keer opnieuw op te staan, jezelf te herpakken en het niet persoonlijk te nemen. Blijf je doel voor ogen houden en stop negatieve emoties niet weg. Juist door ze te erkennen en bespreekbaar te maken, kun je je gedachtenpatronen doorbreken en groeien.

Ga vervolgens op zoek naar verbinding. Bespreek het verlies met je team en vraag om hun visie op het proces. Vaak kijken zij met een frisse blik naar de situatie, wat kan helpen om het verlies te verwerken en te leren van de ervaring.

En als je wint…

…dan is er werk aan de winkel.

Het is belangrijk om stil te staan bij de overwinning en deze te vieren. Succes vieren motiveert niet alleen jezelf, maar ook je team. Door aandacht te besteden aan het positieve, laad je jezelf op en ben je klaar voor nieuwe uitdagingen.

In de wereld van sales is het dus essentieel om met zowel afwijzing als succes om te kunnen gaan. Door veerkrachtig te zijn en positief te blijven, kun je groeien als professional en jezelf blijven ontwikkelen.

Door aandacht te besteden aan het positieve, laad je jezelf op en ben je klaar voor nieuwe uitdagingen.

Als je meer wilt weten over het omgaan met afwijzingen of andere waardevolle tips en inzichten wilt krijgen, neem dan contact op voor een kop koffie of thee.

Veel succes!